Atelier Noterman

Atelier Noterman is een buitenbeentje in de Belgische modesector en zonder enige twijfel een van onze favoriete klanten.

Dit familiebedrijf is reeds sinds 1946 gespecialiseerd in de productie van herenbroeken. Topkwaliteit. Perfecte snit. Mooie collecties. Eerlijk gemaakt.

Alleen: de familie Noterman is heel bescheiden. Investeren in marketing was hen vreemd.

Case Noterman bij Onnest

Een goede broek verkoopt zichzelf?

Het antwoord? Ja en nee. Wie ooit een broek van Atelier Noterman kocht, koopt inderdaad met zekerheid opnieuw, zo blijkt. Maar waarom zou je voor het eerst een Noterman kopen? Waarom kies je voor een broek van Atelier Noterman als er honderden andere en bekendere merken bestaan? Die vraag mochten wij beantwoorden.

Het zit vanbinnen.

Trouw aan onze grondige aanpak organiseerden we twee focusgroepen. De eerste focusgroep bestond uitsluitend uit consumenten, de tweede groep uit een heel diverse groep professionelen uit de modebranche. Van de consumenten leerden we dat de merknaam Atelier Noterman nauwelijks gekend is. Wie het merk wel kende, was er lovend over. Het is een broek die perfect ‘zit’ en vooral zeer sterk is. Perfecte prijs/kwaliteit verhouding. Ontnuchterend was echter dat vrijwel niemand op de hoogte was van de duurzame en rechtvaardige manier waarop een Noterman geproduceerd wordt. Nochtans is dat het stokpaardje en levenswerk van zaakvoerder Wouter Noterman. De werkelijke apotheose kwam er toen iemand -niet toevallig een gepensioneerd gordijnstikster- een broek binnenste buiten keerde en vol verwondering naar de afwerking keek, waarop ook de rest van de groep elk detail binnenin de broeken met grote bewondering ging ontdekken. Wauw!

Noterman Focusgroep

“Atelier Noterman heeft respect voor iedereen die betrokken is bij het maken en verkopen van hun broeken. Van de stikster in Portugal tot de winkelier in België en Nederland. Maar dat ziet de consument niet natuurlijk…”

Jouw website aanpakken?

Respect

Toen we dit verhaal voorlegden aan de focusgroep van professionelen kregen we meteen de bevestiging dat het meest zichtbare verschil tussen een Noterman-broek en een andere broek inderdaad binnenin schuilt. Dat maakt de kwaliteit ook tastbaar en is dus een dankbare troef voor het winkelpersoneel. 

Maar waar de professionelen in het panel ons ook herhaaldelijk op wezen, was de familie Noterman zelf. Hun persoonlijke en mensgerichte aanpak blijkt uniek. Hun eerlijkheid, openheid, hartelijkheid en luisterbereidheid staan in schil contrast met de koele en extreem zakelijke aanpak van bekende merken. 

 

Duurzaamheid avant-la-lettre. Mama Noterman over hoe ze in haar kindertijd met het hele gezin stoffen ‘piqueerde’.

Als een kous… Vader Noterman en zijn definitie voor een ‘goede broek’.

Het respect en de dankbaarheid van Atelier Noterman voor de mensen in het naaiatelier. Paula Cota (Green Dolphin) getuigt over de mooie en unieke samenwerking.

Niemand denkt nog aan de kleine commerçant. Vader Noterman over geldbejag en e-commerce.

Het pakkende antwoord van vader Noterman op de vraag of hij trots is dat zijn zonen verder bouwen aan de toekomst van Atelier Noterman (met uitsmijtertje…)

Deze case inspireerde je?

Praat erover met Daphne

en

werden

logo onnest

Welkom op onze nieuwe website.
Samen vormen we vanaf heden één sterk team.

Veel surfplezier!