De Nachtwacht: van een lokale slaapwinkel tot de referentie in België. Dat is vooral een verhaal van passie, werklust en durf.
De Nachtwacht is een beddenspeciaalzaak waar Kurt al meer dan 22 jaar mee richting geeft aan hun marketingaanpak. Deze Kortrijkse slaapwinkel groeide ondertussen uit tot dé referentie in Vlaanderen.
De visie was in 2003 al duidelijk: de zaakvoerders wilden dat hun klanten bij hen de grootste zekerheid op de juiste bedkeuze hadden. Want jouw goede nachtrust is dan wel onbetaalbaar, toch is slapen geen luxe. Slapen is een levensbehoefte. Wie ’s nachts niet goed slaapt, is tijdens de dag een vod…
Mooi. Maar… eigenlijk kan elke beddenzaak dit beweren? Hoe maak je die belofte geloofwaardig?
Allereerst door de allerbeste merken aan te bieden. Dat was aanvankelijk geen makkelijke opdracht. Topmerken als Vispring en Hästens stonden in het begin niet te springen om hun gerenommeerd merk zomaar aan een Kortrijkse beddenwinkel toe te vertrouwen. Vandaag is dit wél het geval.
2011 is het jaar waarin De Nachtwacht echt herkenbaar uniek werd. Steeds meer klanten gaven aan dat het toch wel moeilijk was om op basis van een bezoek aan een winkel, een beslissing te nemen die voor de komende 10 jaar hun nachtrust zou bepalen.
Al lachend werd wel eens gezegd: “In plaats van er een nachtje over te slapen, zouden we er eigenlijk eens een nachtje IN moeten kunnen slapen.”
De vraag klonk onrealistisch, maar anderzijds: waarom ook niet? Het idee rijpte. Boven de winkel werden stijlvolle slaapstudio’s ingericht. De Nachtwacht lanceerde haar Testnest. Je kon er een nachtje boeken en er slapen in het bed dat misschien wel de volgende tien jaar jouw bed wordt. De champagne staat klaar. Alle comfort is aanwezig. Breng gerust je teddybeer mee.
Plots werd de visie van De Nachtwacht tastbaar. Hier ging men echt tot het uiterste om je de zekerheid te geven dat je de juiste keuze maakte. En wat meer is: De Nachtwacht had iets dat makkelijk kon worden doorverteld. De Nachtwacht was niet langer een beddenwinkel, maar DE beddenwinkel waar je kan blijven slapen.
Een oneerlijk voordeel was geboren. Journalisten werden uitgenodigd. Er werd geadverteerd. Klanten getuigden. De Nachtwacht claimde het idee en benoemde het: het enige Testnest van België. Ook al deden heel wat concurrenten vergeefse pogingen om het oneerlijk voordeel te kopiëren, het bleken keer op keer flauwe afkooksels in hotels en B&B’s. Losse flodders.
“Elke onderneming heeft een oneerlijk voordeel. Weinigen durven het uitspelen. De Nachtwacht had gelukkig wel die moed.”
Een andere sterkte van De Nachtwacht is de herkenbare communicatie. En ook dat kwam er niet vanzelf.
Het logo bestond aanvankelijk uit een donkerblauw vierkant met daarin de naam van de zaak. Mooi. Stijlvol. Niets mis mee. En eigenlijk wrong daar tegelijk het schoentje: er was niks mis mee. Het was wel mooi. Maar niet sterk. Het bleef niet hangen. Het menselijk brein had geen enkele reden om er eventjes bij stil te staan. Het paste netjes in het rijtje van de concurrentie. En helaas had die concurrentie (heel vaak winkel- ketens) een veel groter reclamebudget dan de lokale slaapwinkel die De Nachtwacht toen nog was.
Sinds 2008 vind je op alle communicatie van De Nachtwacht een omgekeerd schaapje. Bewust omgekeerd. Om jouw brein eventjes te verwarren. Aanvankelijk zorgde dit zelfs af en toe voor grappige situaties. De drukker, de autobeletteraar, de etalagist. Iedereen belde ons vlak voor de uitvoering nog eens op: “Klopt het wel dat het schaap omgekeerd gedrukt mag worden? De poten omhoog? Heel zeker?”
De Nachtwacht is een zeer alerte en innovatieve onderneming. Alles wordt altijd in vraag gesteld. Zijn we wel goed bezig? Moeten we niet x of y? Maar het zijn ook kathedraaldenkers. Want over één ding bestaat er geen twijfel: het schaap blijft. Het is een oneerlijk voordeel geworden omdat ze het al meer dan vijftien jaar koesteren. Een concurrent die het zich in het hoofd zou halen om plots ook met een omgekeerd schaap te communiceren, zou zich belachelijk maken.
Het gekke is dat wanneer we het verhaal van de Nachtwacht en het schaapje tijdens onze lezingen brengen, vrijwel iedereen instemmend zit te knikken. En toch zijn er maar heel weinig ondernemers die het idee van een onderscheidende en gedurfde huisstijl ook echt durven toepassen. Plots wordt de druk van de omgeving te groot.
“Zoiets raars? Dat ga je toch niet doen?”
De vraag is dus niet: hoe kan ik me onderscheiden, maar wel: hoe durf ik me onderscheiden. Jawel: marketing vergt moed.
Graag onze nieuwsbrief af en toe in de digitale brievenbus?
Luister naar onze podcast:
De Toekomst Jeukt
Volg ons op sociale media
Onnest
Minister Liebaertlaan 53 B1.1
8500 Kortrijk
Gratis parking is voorzien.
Ons vlot bereiken?
Bekijk routebeschrijving
Onnest is geregistreerd dienstverlener voor KMO-portefeuille. Hiermee subsidieer je ons adviestraject voor 20 of 30%.
Onze websites en de websites van onze klanten worden gehost op datacenters die draaien op hernieuwbare energie.
Welkom op onze nieuwe website.
Samen vormen we vanaf heden één sterk team.
Veel surfplezier!