Matching Talent zet Oekraïners in op de Vlaamse werkvloer

Na de ondertekening van het addendum ‘sectorgerichte aanpak van de Oekraïne-crisis’ door Vlaams minister Jo Brouns in 2022, kreeg Onnest van PlastIQ, Alimento, Cobot, Co-Valent en Woodwize de opdracht om een huisstijl, website en content te ontwikkelen voor bedrijven en Oekraïense werkzoekenden—en dat nieuws breed uit te dragen.

De uitdaging

Het is voor nieuwkomers absoluut geen evidentie om ergens toe te komen waar ze de taal niet spreken, de gewoontes niet kennen en waar ze niemand hebben om op terug te vallen. Een leven heropbouwen is iets wat de meesten onder ons nooit hebben of (hopelijk) zullen moeten doen. Hoe zorgen we ervoor dat onze boodschap bij de juiste mensen geraakt? Hoe overtuigen we bedrijfsleiders om deze mensen een job aan te bieden bij hen op de werkvloer? En hoe krijgen we Oekraïners zover om te solliciteren in onze Vlaamse bedrijven of om op zijn minst een opleiding of taalbad te laten volgen?

Gevraagd

Creëer een huisstijl en ontwerp een website die voorzien is van content op maat van twee doelgroepen. En, verspreid onze boodschap.

De naam: de beste match voor elke onderneming

In nauwe samenwerking met de partners en Svitlana Fedorova, een Oekraïense die hier een half jaar na het uitbreken van de oorlog terechtkwam en werk vond als jobcoach / vertaler bij PlastIQ, werd een naam gekozen die het best de landing dekt. Matching Talent (to Flemish industries) bleek allesomvattend. Naast Oekraïners wil het initiatief ook andere nieuwkomers de kans geven om aan de slag te gaan in een van onze Belgische ondernemingen.

Het logo: de M van Fabriek

Bij het creëren van de huisstijl en het logo werd grondig nagedacht over visuele communicatie. In de ‘M,’ die deel uitmaakt van het woordmerk, herken je de contouren van een fabriek. Een kleine spielerei die de tagline ‘to Flemish industries’ kracht bijzet.

Website: op maat van bedrijfsleiders en nieuwkomers

De hoofddoelgroep bestaat uit zaakvoerders en CEO’s van ondernemingen. Maar we wilden de deur voor de nieuwkomers ook wagenwijd openzetten, zodat ze via Matching Talent in contact kunnen komen met potentiële werkgevers. Hierbij was het cruciaal om te communiceren in het Engels, maar evenzeer in het Oekraïens. De content werd afgestemd op de doelgroep. Gebruiksvriendelijk en zonder omwegen naar wat de doelgroep aanbelangt.

“Onnest toonde zijn creatieve kunnen tijdens het ontwerp van matchingtalent.be. Het resultaat is een toegankelijke website voor diverse doelgroepen.”
– Svitlana Fedorova, jobcoach en vertaler

MatchingTalent Flyer

Boodschap en informatie primeren

Om de drempel nog meer te verlagen, werd ‘Bystro Nederlands’ (Snel Nederlands) in het leven geroepen: een taalbad in de vorm van een praatgroep. Om nieuwkomers te overtuigen van de meerwaarde van deze opleidingen, wilde Svitlana Fedorova haar landgenoten oproepen om zich aan te sluiten.

Onnest is trots op de rol die het heeft kunnen spelen in dit dossier. Helpen bouwen aan een nieuwe toekomst voor mensen die genoodzaakt werden om hun land te verlaten, is iets waar wij als team heel veel voldoening uit halen.

Benieuwd naar meer cases?

Deze case inspireerde je?

Praat erover met Daphne

Symbool Onnest
logo adfundum

en

logo mex united

werden

logo onnest

Welkom op onze nieuwe website.
Samen vormen we vanaf heden één sterk team.

Veel surfplezier!

Symbool Onnest