Stel je de geur van traag gebrande koffie voor en dan zit je meteen in de sfeer voor het gesprek met Koen Bosmans. Koen is de bezieler van Ray&Jules, een unieke koffiebranderij en een love brand die meer impact maakt dan je zou denken.
Neem een koffie en ontdek waarom we met bij Onnest Ray&Jules een warm hart toedragen.
Een innovatieve machine in de markt zetten. Hoe doe je dat? Wat begon als een puur technisch idee om impact te maken evolueerde in het oprichtten van een koffiebedrijf met een missie om de sector duurzamer te maken.
Koen Bosmans, ingenieur en medeoprichter van Ray & Jules, wilde oorspronkelijk een nieuwe technologie ontwikkelen voor het roosteren van voedingsproducten zoals cacao, mout en koffie. De markt was hier echter nog niet klaar voor. Dit plantte het zaadje voor een nieuwe koffiebranderij.
Koffie werd het product bij uitstek: het is een afgewerkt product en het roosteren van koffie wordt beschouwd als de moeilijkste uitdaging in de sector. In 2017 begon het avontuur onder de naam La Bomba, wat symbool stond voor ‘het bommetje’ die ze in de sector wilden laten afgaan.
In 2019 werd de naam Ray & Jules geboren, een merk dat staat voor positiviteit, duurzaamheid en innovatie. Het doel? Via koffie vertellen over duurzaamheid en uitleggen hoe je duurzamer kan consumeren. Kortom: het creëren van awareness.
De traditionele manier van koffiebranden gebruikt veel fossiele brandstoffen. Ray & Jules wilde dit anders doen en ontwikkelde een zero-emission koffiebrander, aangedreven door zonne-energie.
Dit bracht hen van een B2B-model naar B2C, waarbij storytelling en branding cruciaal werden. Het merk groeide uit tot een love brand, een merk waarmee consumenten zich kunnen identificeren en waarmee duurzaamheid toegankelijk wordt gemaakt. Niet met doemdenken over toekomstige rampscenario’s, maar door positieve impact te tonen en mensen te inspireren om bewuste keuzes te maken.
Traditionele koffiebranders werken inefficiënt: korte start-stopcycli aan temperaturen van 600°C verbruiken veel aardgas en energie.
Ray & Jules gebruikt de innovatieve brander van CEE die de bonen door een tunnel laat bewegen en geleidelijk roostert. Dit gebeurt continu en aan een temperatuur van slechts 220°C. Dit zorgt per kilo gebrande koffie voor 2 tot 3 keer meer energiebesparing. De warmtebron? Elektriciteit in plaats van gas,
in dit geval opgewekt door zonne-energie.
Het plan was om grote bedrijven te teasen zelf een koffiebranderij op te richten en dit is dan ook gelukt. Onlangs slaagden ze er zelfs in een cacaobedrijf te bouwen in Noord-Oost Congo.
Ray & Jules werkt inmiddels met 30-40% van de topspelers wereldwijd samen. Naast de verkoop van installaties biedt het bedrijf ook equipment as a service aan. In plaats van machines te verkopen,
biedt Ray & Jules eigen machines als een dienst aan. Dit sluit aan bij de trend waarbij bedrijven betalen voor prestaties in plaats van eigendom. Vooral multinationals zijn hierin geïnteresseerd, terwijl familiebedrijven eerder voor eigen investeringen kiezen. Reden? Multinationals willen op korte termijn cijfers zien.
Een familiebedrijf heeft meer tijd om te wachten tot het later rendeert en vind eigenaarschap interessanter.
Bij Ray & Jules draait het niet alleen om technologie, maar ook om eerlijke handel en duurzame samenwerkingen, te starten bij de koffieboer. 7/10 van hun koffiebonen worden via direct-trade bij coöperaties of boerenfamilies aangekocht i.p.v. bij grote spelers. Dit zijn kwalitatieve bonen waar
Ray & Jules graag voor samen zit om een eerlijke prijs te bespreken voor iedereen.
Medeoprichter Sarah Bergé reist twee keer per jaar naar de herkomstlanden om niet alleen koffie te selecteren, maar ook een persoonlijke relatie met de boeren op te bouwen. Dit zijn partnerschappen waar beide partijen enorm veel belang aan hechten. Het geeft een belangrijk gevoel van zekerheid.
“Ondernemen doe je nooit alleen, ongeacht in welke wereld je je begeeft. Wij hechten veel waarde aan verbinding en menselijke relaties, vooral ook met onze koffieboeren.”
Ray & Jules gelooft in open communicatie met klanten. Duurzaamheid is een proces, en ze zijn transparant over hun uitdagingen, zoals leveringen die nog niet volledig elektrisch zijn.
Consumenten waarderen deze eerlijkheid en helpen zelfs bij productverbetering. Een goed voorbeeld hiervan is de introductie van composteerbare koffiecapsules: de eerste versie voldeed niet aan de hoge kwaliteitsnormen, maar klanten kregen gratis een verbeterde versie opgestuurd om te testen.
Dit wederzijdse vertrouwen versterkt de relatie tussen merk en consument.
Ray & Jules wil niet per se de grootste worden in volume, maar wel een zo groot mogelijke impact maken.
Het merk wil mensen inspireren om duurzamer te leven en een beweging creëren: een army of friends die het verhaal verspreidt. Ze hopen dat hun aanpak ook andere sectoren aanzet tot duurzame innovatie.
Ray & Jules laat zien dat er meer achter een kopje koffie schuilt dan je zou denken. Laat je inspireren door hun verhaal en ontdek hoe duurzame keuzes ook jouw wereld kunnen veranderen.
Graag onze nieuwsbrief af en toe in de digitale brievenbus?
Luister naar onze podcast:
De Toekomst Jeukt
Volg ons op sociale media
Onnest
Minister Liebaertlaan 53 B1.1
8500 Kortrijk
Gratis parking is voorzien.
Ons vlot bereiken?
Bekijk routebeschrijving
Onnest is geregistreerd dienstverlener voor KMO-portefeuille. Hiermee subsidieer je ons adviestraject voor 20 of 30%.
Onze websites en de websites van onze klanten worden gehost op datacenters die draaien op hernieuwbare energie.