GEO staat voor Generative Engine Optimization. Deze term is een nieuwe benadering van SEO (Search Engine Optimization). GEO verwijst naar het optimaliseren van online content voor betere zichtbaarheid en prestaties en hogere posities in zoekmachines die gebruikmaken van generatieve AI-technologieën.
Dit houdt in dat je begrijpt hoe generatieve AI-modellen content interpreteren en prioriteren en je vervolgens jouw content afstemt op deze parameters.
Net zoals de featured snippets* een blok innemen, verschijnt er een blok met AI-gegenereerde zoekresultaten. Momenteel worden deze aangeduid met 'AI overview', zodat je duidelijk het onderscheid ziet tussen de andere organische zoekresultaten. Onder de tekst vind je meteen ook een link naar de webpagina waar die informatie vandaan komt, en dan wordt het interessant natuurlijk. Als jouw link daar verschijnt, genereer je gegarandeerd extra verkeer naar jouw website.
Niet alle zoekopdrachten triggeren AI-gegenereerde antwoorden. Bijvoorbeeld zoekopdrachten naar specifieke producten komen, voorlopig, niet in aanmerking.
*korte samenvattingen van antwoorden op zoekopdrachten die bovenaan de zoekresultaten een blok innemen
De update van Google staat nog in de kinderschoenen, maar het is wel zeker dat Google verder zal inzetten op AI. Het is belangrijk om nu al te anticiperen, dan ben je de concurrentie voor.
Op vrijdag 5 december organiseren we een speciale editie van de pianolezing ‘De Toekomst Jeukt’.
Kom jij ook?