Een concurrentie analyse leert je vanalles over de spelers waarmee je vergeleken wordt

Je marketingstrategie uittekenen zonder oog te hebben voor je concurrenten is geen goed idee. Naast je eigen visie en die van je klanten, is het dus raadzaam om ook het concurrentieveld goed te kennen. 

Een concurrentie analyse kan in verschillende lagen worden uitgevoerd. Bij Onnest houden we ervan om vooral te focussen op de perceptie die een concurrent oproept en de troeven die men uitspeelt.

We screenen de concurrentie vooral online (website en sociale media kanalen) en maken een helder en eenvoudig verslag op.

Bram Onnest

Concurrentie analyse

Cis Scherpereel

“Een concurrentie analyse bij Onnest vormt een van de fundamenten voor het uitwerken van een eigen unieke waardepropositie.”

Heb jij troeven die je concurrentie niet kan claimen?

Met onze strategische aanpak op basis van het “oneerlijk voordeel” focussen we steeds op de troeven die je hebt, waar je concurrent enkel stikjaloers kan op zijn. 

Troeven die zo uniek aan jouw verbonden zijn, dat niemand die kan claimen dus. 

Om dit te vinden, helpt het uiteraard om je concurrent goed in beeld te hebben en ook hun waarden en unieke propositie te kennen. 

Daarom is een concurrentie analyse super waardevol.

Een concurrentie analyse kan afzonderlijk aangevraagd worden, maar maakt meestal deel uit van de bronnen die naar een eerlijke, haalbare en rendabele marketinstrategie leiden.

(Nog) geen cases voor deze dienst.

Nog vragen over een concurrentie analyse?

Hoe wordt een concurrentie analyse uitgevoerd?

Een analyse van de concurrentie start met het oplijsten van die concurrenten. Die lijst is een combinatie van de concurrenten die je zelf opnoemt en een lijst van bedrijven die dominant in beeld komen bij een Google search. 

Met die lijst gaan we aan de slag en screenen we de websites en social media kanalen. 

We bundelen perceptie en harde data (voor zover we die kunnen capteren) en presenteren dit verslag tijdens een meeting, of integreren het in de globale marketingstrategie.

We beperken de screening tot het hoogst nodige, en dat is: 

  • De perceptie die we krijgen tijdens het bezoeken en bekijken van de website: Is hun boodschap helder? Spelen ze een duidelijk statement uit? Zijn ze consistent? Oogt het professioneel?
  • Daarnaast leggen we enkele basiscijfers samen ter vergelijking, zoals de dominantie en activiteit in bepaalde social media, het bezoekersaantal, de graad van interactie, enz…

Gaat het eerder om een fysieke beleving, een winkel of showroom? Dan raden we aan om even te kijken wat we aanbieden qua mystery visits.

Oh ja. Dat kan zeker. En het kan ook heel dankbaar en efficiënt zijn als we van die concurrentie analyse gebruik kunnen maken. 

logo adfundum

en

logo mex united

werden

logo onnest

Welkom op onze nieuwe website.
Samen vormen we vanaf heden één sterk team.

Veel surfplezier!

Symbool Onnest