Marketing en communicatie

Rendeert marketing wel?

1O tips en adviezen voor winstgevende marketing. 

21 oktober 2025
Auteur: Kurt Ostyn

Veel bedrijven pakken hun marketing verkeerd aan

Het blijft bijzonder pijnlijk om vast te stellen hoe vaak marketing herleid wordt tot een aantrekkelijk schilletje. Die oppervlakkige aanpak is misleidend, duur en tijdrovend.

Vooraleer ook maar 1 euro aan marketing te besteden, zou elke bedrijfsleider zich vandaag 3 belangrijke vragen moeten stellen:

  1. Hoe relevant zijn we (nog)?

    Wat is onze toegevoegde waarde? Wat is de werkelijke meerwaarde die wij aan onze klanten bieden?  Is dat wel zo? Blijft dit ook zo? En hebben wij ook een maatschappelijke toegevoegde waarde?

  1. Hoe onderscheidend zijn we?

    Hebben we een (on)eerlijk voordeel? Beschikken we over een unieke troef die onze concurrenten moeilijk kunnen kopiëren? En zo ja: spelen we dit eerlijk, haalbaar en rendabel uit? Verschieten we niet te veel losse (marketing-)flodders?

  1. Hoe snel en wendbaar zijn we?

    De toekomst jeukt. Economische, technologische, sociale en ecologische veranderingen volgen zich razendsnel op. Hoe vlot spelen we in op nieuwe kansen? Hoe makkelijk passen we ons aan? Hoe snel halen we voordeel uit deze vernieuwingsgolven?

de essentie van dynamische marketing is winst te maken
Het Onnest Marketing Model biedt houvast en speelruimte aan bedrijven.

Hoe moet het dan wel?

De beste manier om jouw marketing en communicatie naar een hoger niveau te tillen, is ze daadwerkelijk van op het hoogste niveau aan te sturen. Succesvolle marketing vertrekt vanuit het management. 

Het Onnest Marketing Model biedt houvast en speelruimte om jouw eerlijke, haalbare en rendabele marketingstrategie inhoud te geven. 

In deze blogpost delen we graag 10 concrete tips:

  1. Go op zoek naar jouw ‘werkelijke winst’. Jouw bedrijf moet winst maken. Enerzijds is er de economische winst, anderzijds wil je als bedrijf en als werkgever ook maatschappelijke winst boeken. Beiden samen vormen jouw ‘werkelijke winst’. Waak erover dat ze in balans blijven.

  2. Blijf relevant. Vandaag én morgen. In tegenstelling tot alle andere marketingmodellen vertrekt het Onnest model niet vanuit jouw product of dienst, maar wel vanuit de toegevoegde waarde die je biedt. “Hoe relevant zijn we (nog)?” is een vraag die je jezelf regelmatig moet stellen en eerlijk moet durven beantwoorden. De snelheid van verandering (zie punt 10) kan ervoor zorgen dat je in een mum van tijd niet langer relevant bent.

  3. Zie en erken ‘de mens’ in elke doelgroep. Richt je tot minstens 6 basis-doelgroepen en benader ze vooral niet als nummers (data, algoritmes) maar als mensen. Het verschil? Emotie. Ziel. Passie. Ondernemen is veel meer dan de som van zakelijke transacties. 

  4. Omarm jouw topklanten. De economische winst (punt 1) wordt hoofdzakelijk gerealiseerd door de omzet die je maakt bij jouw klanten en prospecten. Benader jouw topklanten als een aparte doelgroep. Zijn de sterkhouders en  ambassadeurs van jouw bedrijf en willen dan ook een zeer persoonlijke benadering en waardering ervaren. 

  5. Betrek jouw medewerkers. De eigen medewerkers worden vaak vergeten. Nochtans is die interne marketing van cruciaal belang. Bovendien vormen zij de basis van succesvolle employer branding.

  6. Maak partners van jouw leveranciers. We hebben het vaak over ‘customer intimacy’, maar investeer je ook in ‘supplier intimacy? Goeie leveranciers zijn trouwe partners die je kunnen helpen om snel en wendbaar in te spelen op nieuwe kansen en bedreigingen.

  7. Neem duurzame beslissingen. En dan is er Suzanne. Wie ooit naar onze pianolezing De Toekomst Jeukt kwam, weet dat Suzanne symbool staat voor de volgende generaties. Sustainability is the ability to sustain: de vaardigheid om te overleven. Niet alleen als onderneming. Welke wereld laten we achter? Hoe kan jij en jouw onderneming bijdragen aan een welvarende toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen?

  8. Bestrijd losse (marketing-) flodders. Pas wanneer je bepaald hebt wat jouw toegevoegde waarde is voor elk van de 6 doelgroepen kan je op zoek naar de juiste marketingkanalen om met hen te communiceren. Zowel online als offline heb je nood aan een marketingplan dat houvast en speelruimte biedt. Om ervoor te zorgen dat jouw marketingbudget eerlijk, haalbaar en rendabel wordt ingezet, ontbreekt vaak nog 1 belangrijk element:

  9. Benoem jouw ‘(on)’eerlijk voordeel. Wie al langer met ons samenwerkt, of wie ons boek over het oneerlijk voordeel heeft gelezen, weet dat elk bedrijf over een (on)eerlijk voordeel beschikt: een troef waar je écht uniek en onderscheidend in bent. De kunst is om die troef (meestal via focusgroepen) te detecteren, om die vervolgens helder te benoemen, te visualiseren en te exploiteren op een manier dat geen enkele concurrent je hierin weet te evenaren.

  10. Stuur jouw marketing tijdig bij. Zie je de golven bovenaan het marketingmodel? Dat is de jeuk. Het zijn de opeenvolgende economische, technologische, ecologische en sociale golven waarmee we in snel tempo overspoeld worden. Ze krijgen bewust een heel belangrijke plaats in onze aanpak. Ons advies: evalueer per kwartaal in welke mate jouw bedrijf nog steeds beantwoordt aan ons Onnest Marketing Model en stel je daarbij telkens de vraag: waar is bijsturing wenselijk?

Benieuwd naar de ervaren kijk van Onnest op jouw marketing?